تفسیر روان شناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله کرج در ارتباطات خانوادگی
در بین تست های متداول شخصیت که معمولاً در مراکز روانشناختی ، روانپزشکی به کار بسته میشوند تست ترسیم خانواده از جایگاه خاصی برخوردار است
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی فرمت فایل doc حجم فایل 359 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 92
دریافت فایل
فروشنده فایل
کد کاربری 1024
تمام فایل ها
خلاصه :
در بین تست های متداول شخصیت که معمولاً در مراکز روانشناختی ، روانپزشکی به کار بسته میشوند تست ترسیم خانواده از جایگاه خاصی برخوردار است .
3 دلیل برای این اهمیت وجود دارد : نخست آنکه اجرای آن سریع و آسان است ، دوم آنکه ، به منزله شیوة بیان خیالپردازی و خلاقیت کودک ، بهتر از هر تست دیگر می توان محتوای عمیق شخصیت را ، که بر اساس وارسی مستقیم دست یافتنی نیست ، منعکس کند و سوم بدلیل اینکه اغلب اختلالات روانشناختی سازشی تابع تعارض های روانی کودکانه اند (تعارض های ناشی از رقابت برادرانه و تعارض های ادیپی) ، شیوه ای که یک کودک بر اساس آن خود را در قلب خانوادة منتخب قرار می دهد ، ما را به عمق مسائل و مشکلات وی هدایت می کند (کرمن-1381)
تحقیقات قبلی تا حد زیادی مؤید فرافکنی کودک در تست ترسیم خانواده است که البته با بررسی محتوا می توان به کشف و تحلیل آنچه در ذهن کودک است نائل آمد .
در این تحقیق سعی شده است که بار دیگر به بررسی ارزش تشخیصی این آزمون پرداخته شود و آن را در یک نمونه ای از یک جامعه اجرا و با مصاحبه ای که با کودک و خانواده اش صورت پذیرفته مقایسه نمود .
یافته های این پژوهش در اکثر فرضیات مؤید این است که تا حد زیادی می توان بر این تستها اعتبار کرد علی الخصوص به ارزنده سازی و نا ارزنده سازی افراد در این تست باید توجه نمود . ولی در خصوص ترغیب ترسیم و اهمیت این ترتیب باید گفت عوامل مختلف می تواند این حالات را تغییر دهد که باید در ضمن درک دلایل آن به قضاوت پرداخت .
در ضمن اینکه می توان تا حدی بر این نقاشی ها اعتبار کرد ولی از این آزمون می توان بعنوان ابزاری بالینی برای تسهیل گفتگو با فرد استفاده کرد و لذا انجام آزمون فرافکنی می تواند در یک مصاحبة بالینی اولیه به «شکستن یخ» رابطه کمک کند ، و چارچوب مناسبی برای انجام گفتگوی اولیه فراهم آورد .
فهرست مطالبعنوان صفحهالف)فصل اول : طرح تحقیق (کلیات) 1ب)فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع (Literature Review) 28ج)فصل سوم : آشنائی با قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری) 43د)فصل چهارم : روش تحقیق 45هـ)فصل پنجم : یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها 49و)فصل ششم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها 65پیوستها 69عنوان صفحهفصل اول : 1-مقدمه 2(کلیات) 2-بیان مسئله 43-تاریخچه و سابقه موضوع 54-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق165-اهداف تحقیق 186-چهارچوب نظری تحقیق 207-مدل تحلیلی تحقیق 238-فرضیه های تحقیق 249-روش تحقیق 2710-قلمرو مکانی تحقیق 2711-قلمرو زمانی تحقیق 2712-روش نمونه گیری 2713-ابزارهای گردآوری داده ها 2714-روش تجزیه و تحلیل 27فصل دوم : اطلاعاتی در خصوص پیشینة موضوع و تحقیقات انجام شده 28(مروری بر ادبیات موضوع)فصل سوم : آشنایی با قلمرو مکانی تحقیق 43(قلمروی مکانی تحقیق)فصل چهارم : آشنایی با روش تحقیق در این پایان نامه 45(روش تحقیق)فصل پنجم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 49(تجزیه و تحلیل)فصل ششم : خلاصه تحقیق ، پیشنهادها و پیوستها 65
تفسیرروان شناختینقاشیاطفال ارتباطات خانوادگی
- ۹۶/۰۳/۳۰