کاربرد نقوش گبه و دستبافته های ایرانی در دکوراسیون داخلی
کسی به تحقیق نمی داند که نام گبه از کجا آمده و چه ریشهای دارد و چرا گبه بهاین نام معروف شده است، عدهای از زبانشناسان و نویسندگان معتقدند کهاین لغت به معنی زمخت، ضخیم و سفت و چیزی شبیه بهاینها بوده است،
دسته بندی هنر و گرافیک فرمت فایل doc حجم فایل 3651 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 223
دریافت فایل
فروشنده فایل
کد کاربری 15
تمام فایل ها
کسی به تحقیق نمی داند که نام گبه از کجا آمده و چه ریشهای دارد و چرا گبه بهاین نام معروف شده است، عدهای از زبانشناسان و نویسندگان معتقدند کهاین لغت به معنی زمخت، ضخیم و سفت و چیزی شبیه بهاینها بوده است، چون به فرشی گبه میگویند که خوابی بلند دارد و درشت بافته شده است.این نوع زیرانداز توسط عشایر و برای مصارف شخصی بافته می شده است. گبه زیراندازی بود برای جلوگیری از نفوذ سرمای زمین و خانوادة عشایری را از آن محافظت می کرد. در تاریخایران برای اولین بار لغت گبه در گزارشی از استقبال شاه طهماسب صفوی از شاه همایون گورکانی، پادشاه هندوستان که به علت سیاسی و توطئهها و خیانتهای درباریان مجبور شده بود بهایران فرار کند، آمده است. شاه تهماسب صفوی به شاه همایون گورکانی پناه میدهد و برای استقبال از او دستور می دهد استقبال بی نظیر و جانانهای به عمل آورند، ازاین رو مدیران برنامه جشن استقبال که سرپرستی آنان را محمدخان اشرف اوغلی بر عهده داشت، در سالنها از قالیچههای دو خوابة طلاباف، نمد تیکه کرکی اُستر اطلس، گبه و سه قالی دوازده ذرعی کوشگانی(جوشقانی) پهن می کنند و روی هفت رأس اسب جلهای مخمل و اطلاس پوشانیده بودند و تنگ قصب بافی ابریشمی برجل مخمل منقش، تنگ سفید برجل مخمل سرخ و تنگ سیاه برجل مخمل سبز بکشند.
فهرست مطالب
مقدمهریشهیابی نام گبهآشنایی و شناختی از گبهاستاندارد و اندازه گبهطرح گبهرنگهای مورد مصرف در گبهتقسیم بندی رنگها۱-رنگ گرم۲-رنگهای سرد۳-رنگهای خنثیتقسیم بندی کلی رنگها۱-رنگ گرم۲-رنگهای سرد۳-رنگهای خنثیتقاثرات نور بر رنگ های مختلفسخن آخر مؤلفسیم بندی کلی رنگها۱-رنگهای آکروماتیک۲-رنگهای کروماتیکروانشناسی رنگها در گبهتوصیه برای پاک کردن لکههای گبهتوصیه برای مبارزه با بید و جلوگیری از بیدزدگیموقعیت جغرافیایی استان فارسگبه در چه منطقهای و توسط چه کسانی بافته می شدعشایر ایل قشقاییطایفة شش بلوکیطایفة فارسی مدانمهمترین طرح و نقش گبههای عشایری۱-طرح شیراهمیت تاریخی طرح شیر۲-طرح خشتی یا قابی شکل۳-طرح حوض گبه۴-طرح گل گبه۵-طرحایلاتی۶-طرح درختی۷-طرح هندسی۸-طرح ابرش۹-طرح چهارفصلنقشها نشانة چه نماد و سمبلی هستندطرح مشترک و نحوة بافت گبه در بینایلات فارسرنگهای مورد مصرف عشایرایل قشقایی در گبههامقایسه گبههای قدیمی با گبههای جدیدگلیم گبه(گچمه)ویژگیهای فنی گلیم گبه(گچمه)ریشهیابی نقوش گلیم گبهنامهای گبههای امروز و نمونههایی از آننام گبههای دیروز و نمونههایی از آنطراحی و نقشپردازینقشمایههای گلیمیگروه ۱: نقشمایههای هندسیگروه ۲: نقشمایههای دوگانهگروه ۳: نقشمایههای تلفیقیگروه ۴: نقشمایهها حاشیهاینقشهای گلیم قشقایی۱٫نقش اشکالی۲٫کف ساده۳٫محرمات۴٫خشتی۵٫قابی۶٫شطرنجیکشکولی(؟)، دهة هشتم تا دهة آخر قرن سیزدهم هـ.ق ۱۰۷-۱۶۳دره شوری، دهة پنجم تا ششم قرن چهاردهم هـ . قکشکولی، اواخر دهة ششم قرن چهاردهم هـ .ق. ۱۴۲*۲۵۸ سانتیمتردره شوری، دهة دوم تا سوم قرن چهاردهم هـ .قکشکولی، اواخر دهة هشتم قرن چهاردهم هـ.قآردکپان، اواخر دهة هشتم قرن چهاردهم هـ.ق.۱٫سوزنی قشقایی۲٫اسلوب بافت و چگونگی کاربرد۳٫نقشپردازی و رنگ آمیزی۴٫نمونههای سوزنی قشقاییدستبافته های ایلات بهارلو و اینالونقگلیم و سوزنیدست بافته های ایلات عربطایفههای بافنده و ویژگیهای بافندگیشپردازی و رنگ آمیزیرنگ آمیزینمادها و نگارهها در گلیمنساختار و هندسهنگارههای زندگینگارههای محافظت از زندگینگارههای زندگی پس از مرگنکاتی چند در طراحی دکوراسیون داخلیاصول طراحیالگوهای طراحیتناسبتعادلانواع تعادلها۱-تعادل متقارن۲-تعادل شعاعی۳-تعادل نامتقارنهماهنگیمقیاسیکی شدن و فراوانیابعاد رنگانعکاس رنگ هامفهوم رنگ هاسازواری اشکال هندسی و رنگهامطالبی مهم دربارة رنگهاانواع نورهامنابع و مآخذ
نقوشگبهدستبافته های ایرانیدکوراسیون داخلی
- ۹۶/۰۴/۰۸