پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کیت CNG
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کیت CNG در 55 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی صنعتی فرمت فایل doc حجم فایل 1383 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 55
دریافت فایل
فروشنده فایل
کد کاربری 6017
تمام فایل ها
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید کیت CNG در 55 صفحه ورد قابل ویرایش
عنوان شماره صفحهخلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5فصل اول..................................................................................................................................................................... 6کلیات.......................................................................................................................................................................... 6مقدمه :........................................................................................................................................................................ 6نام کامل طرح و محل اجرای آن :.............................................................................................................................. 8محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8مشخصات متقاضیان :................................................................................................................................................. 8دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8وضعیت و میزان اشتغالزایی :..................................................................................................................................... 9تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9CH4....................................................................................................................................................................... 10اثر اجزاءمتشکله گاز بر مجموعه قطعات سیستم................................................................................................... 10آب :.......................................................................................................................................................................... 10دی اکسید کربن........................................................................................................................................................ 11سولفید هیدروژن...................................................................................................................................................... 11گوگرد :.................................................................................................................................................................... 11بودار کننده گاز طبیعی (مرکاپتان ) :....................................................................................................................... 11گاز طبیعی فشرده :( CNG).................................................................................................................................. 11انواع کمپرسورها :.................................................................................................................................................... 12انواع مخزن های نگهداری گاز فشرده :................................................................................................................. 12مخزن هارا باتوجه به جنس مخزن ونیز درجه مقاومت آن در برابر فشار وعوامل محیطی به چهار گروه تقسیم میشوند : 121- مخزن تمام فلزی................................................................................................................................................ 122- مخزن کمر پیچ................................................................................................................................................... 123- مخزن تمام پیچ................................................................................................................................................... 134- مخزن مرکب...................................................................................................................................................... 135- گاز طبیعی مایع شده.......................................................................................................................................... 136- گاز طبیعی جذب شده....................................................................................................................................... 13سیر تکاملی سیستم های گاز سوز:.......................................................................................................................... 14نسل اول :................................................................................................................................................................. 14نسل دوم :................................................................................................................................................................. 14نسل سوم و چهارم :................................................................................................................................................. 15ابعاد زیست محیطی استفاده از CNG در کشور................................................................................................... 15نام گذاری خودروها:................................................................................................................................................ 16DEDICATED (OEM).................................................................................................................................. 16BI-FUEL............................................................................................................................................................. 16BI-FUEL/OEM............................................................................................................................................... 16BI-FUEL/Retrofit.......................................................................................................................................... 17Dual-Fuel............................................................................................................................................................ 17قطعات کیت CNG و عملکرد اجزاء :................................................................................................................. 17شیر مخزن گاز CNG............................................................................................................................................ 17سیستم گردش هوا در مسیر لوله ها :...................................................................................................................... 17شیر سوخت گیری :................................................................................................................................................. 18طرز کار شیر سوخت گیری :.................................................................................................................................. 18لوله فشار قوی :........................................................................................................................................................ 18شیر برقی بنزین :..................................................................................................................................................... 19پیچ دستی شیر برقی بنزین :................................................................................................................................... 19رگولاتور فشار :........................................................................................................................................................ 20تبادل حرارتی :......................................................................................................................................................... 20شیر برقی گاز :......................................................................................................................................................... 20کلید انتخاب سوخت :............................................................................................................................................. 20موتور پله ای............................................................................................................................................................. 21میکسر....................................................................................................................................................................... 21اندازه گیر و سنسور فشار گاز :............................................................................................................................... 22فیلتر :....................................................................................................................................................................... 22شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 22استانداردهای ملی و جهانی..................................................................................................................................... 22آزمونها...................................................................................................................................................................... 23آزمون نشتی :........................................................................................................................................................... 23آزمون عملکرد شیر قطع کن اصلی :....................................................................................................................... 23شیربرقی ها (قطع کن ها ) باید در شرایط زیر در وضعیت بسته قرار گیرند :...................................................... 23تخلیه CNG از مخازن خودروها مطابق با استاندارد NFPA.......................................................................... 23پرسنل انجام دهنده تخلیه مخزن باید عملیات زیر را انجام دهد :......................................................................... 23قیمت تولید داخلی و جهانی محصول..................................................................................................................... 24موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 25کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول........................................................................ 25اثرات عمده تغییر سوخت خودرو به گاز طبیعی :................................................................................................. 25خواص و مزایای استفاده از گاز طبیعی :................................................................................................................ 26سرعت پخش شعله :................................................................................................................................................ 26خواص شیمیایی و تاثیر آن بر محیط زیست و عوامل انسانی:............................................................................... 27در جدولهای زیر مقایسه ای بین دو سوخت گاز طبیعی و بنزین صورت گرفته است:......................................... 27چگالی انرژی گاز طبیعی در مقایسه با دیگر سوختها :.......................................................................................... 28میزان پخش آلاینده ها:............................................................................................................................................ 28قابلیت اشتعال :........................................................................................................................................................ 28پخش یکنواخت تر در محفظه احتراق :.................................................................................................................. 29افزایش طول عمر کارکرد سیلندر موتور:................................................................................................................ 29سبک بودن این گاز نسبت به هوا :.......................................................................................................................... 29بعضی تولیدکنندگان و تحقیق کنندگان در رابطه با کیت CNG........................................................................... 29طبق آمار شرکت ملی گاز ایران تولیدکنندگان داخلی کیت CNG به شرح زیر می باشد :................................. 31بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................ 31بررسی روند مصرف از آغاز برنامه......................................................................................................................... 31عملکرد پروژه ملی CNG در احداث جایگاه های گاز طبیعی فشرده در بخش دولتی...................................... 32بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن................................................................. 33بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم.......................................................................... 33مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 34مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 34شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس......................................... 341- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 342- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 35مدارک مورد نیاز:..................................................................................................................................................... 35اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 35تعریف:...................................................................................................................................................................... 36صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 36مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 36فصل دوم.................................................................................................................................................................. 38روش انجام کار......................................................................................................................................................... 38جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 38پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................ 39وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 39فصل سوم................................................................................................................................................................. 41امور مالی طرح......................................................................................................................................................... 41سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 41خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 41هزینه محوطه سازی :............................................................................................................................................... 42هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 42هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :...................................................................................................................... 43هزینه ماشین آلات و تجهیزات :.............................................................................................................................. 43وسایل اداری و خدماتی........................................................................................................................................... 44وسایل نقلیه :............................................................................................................................................................. 44هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 45هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 45هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 45سرمایه در گردش :................................................................................................................................................... 45هزینه حقوق و دستمزد :.......................................................................................................................................... 46هزینه آب – برق – سوخت – ارتباطات :.............................................................................................................. 46هزینه تعمیر و نگهداری :......................................................................................................................................... 47هزینه استهلاک :....................................................................................................................................................... 47هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده تولید.............................................................................................................. 48هزینه توزیع و فروش :............................................................................................................................................. 48هزینه های ثابت و متغیر :........................................................................................................................................ 49هزینه مواد اولیه :...................................................................................................................................................... 50فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 51جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 51نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 51خلاصه طرح :در این طرح به بررسی تولید کیت CNG پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .مقدمه :در حال حاضر میزان متوسط مصرف بنزین هر اتومبیل سواری در کشور روزانه در حدود 10 لیتراست که این میزان بیش از 4 برابر کشور انگلستان و بیش از 5,5 برابر کشور فرانسه است . در نیمه اول سال 1381 ، متوسط مصرف روزانه بنزین 50 میلیون لیتر و واردات بنزین و افزودنی های مربوطه بالغ بر 13 میلیون لیتر بوده است که با ادامه همین روند برای تامین بنزین مورد نیاز تا پایان سال 81 حدود یک میلیارد تومان واردات داشته ایم .این در حالی است که ظرفیت بنادر و ناوگان توزیع سوخت کشور برای تخلیه و توزیع این حجم از واردات بسیار نامحدود است .با توجه به روند تولیدات اتومبیل انتظار می رود تع د اد اتومبیل ها در سال 1400 بالغ بر 15 میلیون دستگاه باشد که بدین ترتیب میزان کسری بنزین در کشور طی 20 سال آینده بالغ بر 500 میلیارد لیتر خواهد بود .با درک این شرایط فکرکردن در مورد سوخت ها ی جایگزین امری اجتناب ناپذیر می باشد . با توجه به اینکه ایران به تنهایی حدود 15,5 درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا را در اختیار داشته و از این نظر مقاوم دوم جهان را دا ر ا می باشد .استفاده از CNG یا همان گاز طبیعی فشرده به عنوان یک راه حل مناسب مطرح است . بررسی ها نشان می دهد که از نظر اقتصادی نیز این سرمایه گذار ی از توجیح کافی برخوردار است واز جنبه زیست محیطی نیز CNG سوختی کاملا پاک و سالم می باشد . امروزه تقریبا 18 % از ناوگان حمل و نقل جهان ، گاز طبیعی مصرف می کنند .اکثر کشورها به دلیل ملاحظات زیست محیطی ، کارایی تجهیزات ، هزینه کمتر و سهولت دسترسی به گاز طبیعی ، در زمینه گسترش استفاده از خودروهای با سوخت طبیعی طرح های ملی بلندمدتی را در دستور کارخود دارند .جایگاه های CNG برای سوخت گیری خودروها در مدت زمانی قابل مقایسه با جایگاه های سوختگیری سوخت مایع پیش بینی شده اند . در ایستگاه سوخت گیری مدت زمان لازم سوخت گیری (برای خودروهای سبک و متوسط ) با توجه به نوع جایگاه حدود 3 الی 5 دقیقه است . در کشور ما نیز در دسترس بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی و وجود شبکه توزیع گسترده آن و همچنین کاهش واردات سوخت ، ایجاد اشتغال و کاهش آلودگی های زیست محیطی از مزایای بارز استفاده از این سوخت به شمار می رود .نام کامل طرح و محل اجرای آن :تولید کیت CNG 47محل اجرا :مشخصات متقاضیان :نامنام خانوادگیمدرک تحصیلیتلفندلایل انتخاب طرح :برای استفاده از CNG به جای بنزین و گازوئیل درناوگان خودروهای کشور نیاز به سرمایه گذاری می باشد این سرمایه گذاری می بایست برای تامین و نصب ادوات تبدیل یک خودرو از بنزین سوز به CNG سوز و احداث جایگاه های توزیع CNG صرف گردد برای مثال کل هزینه سرمایه گذاری به ازای هر سواری شخصی حدود 85 دلار و برای یک تاکسی 1200 دلار می باشد این سرمایه گذاری ها برای هر خودرو سواری شخصی طی 1,6 سال برگشت خواهد شد . نرخ سود این سرمایه گذاری 64 % می باش د . در مورد تاکسی زمان برگشت سرمایه گذاری تنها 8,5 ماه و نرخ سود آن بالغ بر 135 % خواهد بود .بررسی ها ی اقتصادی نشان می دهد که با گازسوز کردن یک تاکسی در سال 1381 هزینه های ناشی از سوخت مصرفی آن بیش از 4 میلیون ریال در سال کاهش خواهد یافت .وضعیت و میزان اشتغالزایی :تعداد اشتغالزایی این طرح 30 نفر میباشد .تاریخچه و سابقه مختصر طرح :گاز طبیعی CNG:COMPRESSED NATURAL GASمقبولترین تئوری برای تشکیل گاز طبیعی تئوری منشا آلی است که تشکیل آنرا ناشی از مدفون شدن بقایای موجودات زنده در زیر زمین و تبدیلات شیمیایی آنها می داند .متان قسمت اصلی گاز طبیعی است .سیر تکاملی سیستم های گاز سوز:رشد تکاملی ، سیستم های گاز سوز را در چهار گروه ( یا نسل ) طبقه بندی می کنند .نسل اول :این گروه از سیستم های گاز سوز از رگ لا تورهای فشار صفر ( خروجی رگلاتور فشاری اتمسفر دار )استفاده می کنند . هیچگونه تجهیزات الکترونیکی و عیب یابی نداشته و بسیار ارزان هستند . این سیستمها مدار باز بوده و سنسور اکسیژن جهت کنترل گازهای خروجی موتور ندارند . از این سیستم در خودروهای کاربراتوری استفاده می شود و میزان آلودگی کمتری در مقایسه خودروهای کاربراتوری تولید می کنند . تنها آیتم قابل تنظیم در این سیستم یک پیچ تنظیم موجود بر روی رگلاتور است . میزان آلودگی این سیستم بالاتر از تمامی استانداردهای موجود است .بالاتر از مقادیر مجاز اشاره شده در استانداردهای 1,2,3,4 EURO با گذشت زمان و افزایش فرسایش مجموعه ، قابلیت تنظیم ندارد .نسل دوم :این گروه نیز از رگلاتورها ی فشار صفر استفاده می کنند . این گروه دارای موتور پله ای بوده و به کمک یک سنسور اکسیژن (لامبدا سنسور ) نسبت هوا و سوخت را کنترل می کند . این مجموعه از یک واحد کنترل الکترونیکی استفاده کرده و در هر دو مدل خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاربرد دار د .آلودگی آنها کمتر بوده و امکان عیب یابی آنها نیز موجود می باشد . تنها مشکل استفاده از این سیستم در خودروهای دارای چندراهه (منیفولد ) غیر فلزی است ، چرا که در صورت پس زدن شعله امکان ترکیدن چند راهه ورودی وجود خواهد داشت.در صورتی که بر روی خودرو های انژکتوری نصب شده و آن سیستم انژکتوری مجهز به سیستم OBD باشد ، به یک شبیه ساز می باشد.نسل سوم و چهارم :این نسلها دارای سیستم تزریق چند نقطه ای بوده و از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تری استفاده می کنند .نسلهای اول و دوم سیستم هایی با پاشش تک نقطه ای می باشد و سوخت گاز مورد نیاز موتور را در چند راهه ورودی تزریق می کنند . اما سیستم های چند نقطه ای همانند سیستم های انژکتوری MPFI از چهار عدد انژکتور استفاده می کنند .ابعاد زیست محیطی استفاده از CNG در کشوراز نظر زیست محیطی CNG سوختی کاملا پاک و سالم است برای مثال در حالیکه برای اتومبیل های گازوئیلی کشور رعایت استاندارد EURO هدف سریع الوصولی نیست ، یک خودرو CNG سوز براحتی به حد استاندارد EURO 3دست خواهد یافت .نام گذاری خودروها:از نقطه نظر اینکه خودرو تک سوخت بوده و یا دوگانه سوز است و اینکه فرآیند دوگانه سوز کردن خودرو در کارخانه انجام شده است یا نه ، نام های زیر استفاده می شود :DEDICATED (OEM)این گونه خودروها توانایی است ف اده از یک سوخت (CNG) را داشته و به دلیل عملکرد بهتر موتور و نیز فضای در دسترس بیشتربه علت تغییرات بنیادی در ساختار خودر و ، مورد توجه بیشتری قرار دارند .موتور این گونه خودروها دارای طراحی خاص بوده و از نسبت تراکم بالاتری سود می برند که خود باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور می گردد . اصطلاح OEM از این جهت به کار برده می شود که فضای لازم جهت نصب مجموعه سیستم گازسوز و همچنین دیگر پارامترهای نصب از ابتدا در طراحی خودرو در نظر گرفته شده است .BI-FUELاین گونه خودروها از دو نوع سوخت استفاده می کنند ، بطور مثال ، گاز و بنزین .این گروه نیز از این منظر که از ابتدا برای استفاده از دو سوخت طراحی شده باشند یا نه ، خود به دو زیر گروه تقسیم می شوند :BI-FUEL/OEMاین گونه خودروها با هدف استفاده از دو نوع سوخت طراحی و در کارخانه تولید می شوند ( از جمله تغییرات انجام شده بر روی خودرو می توان به تقویت مکان های نصب مخزن گاز در روی شاسی خودرو و انجام آزمایشات ایمنی اشاره کرد .)BI-FUEL/Retrofitاین گونه خودروها ذاتا تک سوخت بوده (سوختی بجز گاز ) وبعدا با ایجاد تغییرات ممکن به یک خودروی دو گانه سوز تبدیل می شوند ، که البته کاهش فضای مفید و در دسترس و نیز کاهش بازده موتور از مشکلات این گونه خودروهاست . قطعات موتور و بدنه خودرو در مواردی تحمل حرارت و بار ایجاد شده را نداشته و احتمال آسیب به خودرو و سرنشینان را بالا می برد .آزمون عملکرد شیر قطع کن اصلی :شیربرقی ها (قطع کن ها ) باید در شرایط زیر در وضعیت بسته قرار گیرند :· بسته شدن سوئیچ· زیربارماندن و خاموش شدن موتور· در وضعیت کارکردن خودرو با سوخت دیگری به جزء گاز طبیعی فشرده.· در تمام این وضعیتها نبایست از مسیر خروجی رگلاتور گاز خارج شود .در صورت خروج گاز مجموعه های ذیربط می بایست کنترل گردند .تخلیه CNG از مخازن خودروها مطابق با استاندارد NFPAتخلیه و یا کاهش فشار مخازن باید فقط توسط پرسنل ماهر و مطابق با روش زیر صورت گیرد که یا گاز خارج شده از مخزن به یک سیستم انتقال دهنده بسته انجام شده و یا توسط روشی ایمن به اتمسفر تهویه گردد .پرسنل انجام دهنده تخلیه مخزن باید عملیات زیر را انجام دهد :· جهت جلوگیری از تخلیه الکتریسیته ثابت باید از اتصال زمین استفاده کند .· شدت جریان گاز آزاد شده از مخازن از جنس مواد مرکب را باید به مقداری که بزرگتر از مقدار توصیه شده توسط سازنده مخزن نیست محدود کند .· جهت جلوگیری از حرکت مخزن در طی کاهش فشار باید آن را مهار کند.· تهویه مستقیم گاز باید از طریق یک لوله تهویه که جریان گاز را به اتمسفر هدایت می کند صورت پذیرد .· لوله تهویه باید دارای یک اتصال گازبندی شده با مخز ن قبل از شروع تخلیه بوده و کلیه اجزاء باید دارای اتصال زمین باشند . لوله تهویه باید دارای اسکاچول 80 ( معیاری جهت ضخامت دیواره لوله ) و حداقل قطر 2 اینچ بوده و نباید دارای خصوصیاتی باشدقیمت تولید داخلی و جهانی محصولبا توجه به اطلاعات موجود آخرین قیمت این محصولات که در کشور تولید می شود رقمی در 150 هزار تومان می باشد (با توجه به اقلام مصرفی و نوع خودرو )- حدود 100 تا200 دلار بوده که معمولا نمونه های - در خصوص قیمت جهانی ، قیمت این کالا در حدود 125آسیایی آن حدود 125 دلار و نمونه اروپایی آن در حدود 200 دلار می باشد . متاسفانه شرکت های تولیدکننده بدلیل حساسیت موضوع از ارائه قیمت دقیق خودداری می کنند ، لذا اعداد فوق بطور تقریبی وکلی از آن شرکتها استعلام گردیده است .
پروژه کارافرینی کارگاه تولید کیت CNGطرح توجیهی کارگاه تولید کیت CNGکارآفرینی کارگاه تولید کیت CNGدانلود پروژه کارگاه تولید کیت CNGدانلود کارآفرینی کارگاه تولید کیت CNGطرح توجیه فنی کارگاه تولید کیت CNGتوجیه اقتصادی کارگاه تولید کیت CNGکارگاهتولیدکیتCNG
- ۹۶/۰۶/۱۸